Instantní jídla. Skryté nebezpečí

Jsou instantní potraviny skutečně rovnocennou náhradou domácích pokrmů? Dnes se zaměříme na instantní jídla a jejich výhody a nevýhody.

Nezdravé instantní jídlo | Foto: Shutterstock
Nezdravé instantní jídlo | Foto: Shutterstock

Moderní trendy stravování

Blesková a pohodlná příprava pokrmů z prášku bezesporu patří k současnému životu. V instantní formě lze zakoupit například polévky, omáčky, pudinky, kaše, moučníky, knedlíky a mnoho dalších pokrmů. Výjimkou nejsou ani nápoje. Příprava těchto jídel je snadná a pohodlná, zvládne to i absolutní nekuchař. S prodejem instantních produktů prodejci nemají problém a vydatně jim v tom pomáhá poutavá mediální reklama. Instantní směsi se využívají nejen v domácnostech, ale také v restauracích a jídelnách.



Složení a kvalita

Stejně jako u všech ostatních výrobků, tak i zde je nutné sledovat složení. Mezi jednotlivými výrobky mohou být značné rozdíly v kvalitě. Obecně mohou instantní potraviny obsahovat více soli. Při testování instantních pokrmů bylo zjištěno, že ty dražší bývají většinou kvalitnější. Levné směsi mívají mnoho soli, glutamátu a látek, které lidskému zdraví neprospívají. Glutaman sodný (Glutasol) je krystalická forma jedné z přirozených aminokyselin obsažených v živých organismech a používá se v potravinářském průmyslu pod označením E621 (v EU), jeho typické užití je známé v asijské gastronomii. Uvedený glutamát je obsažen také v přírodní potravě, na příklad v houbách a některých sýrech.

Při běžné konzumaci je tento glutamát pravděpodobně bezpečný. Pozor na klamání výrobců, kteří někdy píšou složení nepřesně či nahrazují chemikálie jiným výrazem. Třeba glutamát bývá někdy nazýván kvasnicový nebo bílkovinný extrakt a spotřebitel netuší, co konzumuje. A co třeba cereální kaše? Ty považuje mnoho lidí za zdravé, ale mohou obsahovat nadbytek cukru a aromat, kdežto cereálií třeba jen padesát procent.

Instantní jídla pro děti

Chemikálie, pokud jsou obsaženy v instantních jídlech, nejsou ve zvýšené míře vhodné ani pro dospělé strávníky, natož pro děti. Děti by měly konzumovat čerstvé suroviny a domácí vařené pokrmy z přírodních produktů. Pokud již dětem občas dáváme instantní jídla, třeba kaše, je nutné kupovat ověřené druhy a všímat si výsledků testů kvality. Pro malé děti se doporučuje pouze speciální instantní strava, která je přímo pro ně určena a vzhledem ke složení nemůže škodit dětskému zdraví. Každopádně hlavním zdrojem výživy by měla být jídla z tzv. domácí kuchyně s ohledem na potřebný přísun vitamínů a důležitých živin.

Stravovací návyky člověka vznikají v dětství, a pokud dítě od mala vidí doma přípravu stravy pouze z prášku, bude to v budoucnu považovat za normální. Přirozené je ale konzumovat jídla čerstvá, přestože jejich příprava vyžaduje trochu více času a úsilí. Místo sušenek či jídel z prášku by děti měly svačit ovoce, cereálie, kvalitní jogurty nebo domácí moučníky. Nahrazovat domácí vývar polévkou z prášku se pro děti zcela nedoporučuje. Dětský organismus se vyvíjí a potřebuje zdravou stravu. Jídla je vhodné připravovat ze sezónních surovin tak, aby jídelníček byl co nejlépe vyvážený.

Pomoc v nouzi

Výběr nejrůznějších jídel v prášku je v obchodech rozmanitý. Jejich obaly i reklama jsou velmi lákavé. Kvalitní instantní jídlo může být praktické při cestování nebo v případě nějaké akutní potřeby rychle něco připravit. V podobných výjimečných případech je rychlé jídlo z prášku dobrým pomocníkem, ale jeho konzumace by neměla nahradit běžné stravování. V uvedené situaci lze přípravu jídla z prášku obohatit čerstvými produkty, třeba zeleninou, bylinkami, vhodnou přílohou a podobně.



Dobrou chuť

Pokud se tedy dostaneme do situace, že z nějakého důvodu volíme jídlo z prášku, kontrolujme vždy pečlivě jeho složení. Kvalitnější instantní jídla mají vyšší podíl původních složek a sušeného koření. Na internetu lze dohledat výsledky testů potravinových produktů. Základní výroba instantních pokrmů probíhá dehydratací jednotlivých surovin a přidáním vody se potravina stane poživatelnou. Instantní pokrmy patří do jídelníčku jen výjimečně. Je dobré mít na paměti, že žádné instantní jídlo nenahradí poctivý pokrm, který připravíte doma a víte, co všechno do něho přidáváte. Domácí strava je chutnější a zdraví prospěšnější. Takže závěrečné doporučení: Uvařte si něco dobrého a s chutí konzumujte.

Jak se Vám líbil článek?
Prosím čekejte ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.