Čemu by se měly maminky v těhotenství vyhýbat

Každá maminka touží mít zdravé děťátko. Pro embryo je nejrizikovější první trimestr těhotenství, kdy dochází k vývoji orgánů. Ovšem i v dalších měsících těhotenství může dojít vlivem nepříznivých faktorů ke zpomalení vývoje nebo onemocnění plodu ale také k předčasnému porodu. Vše, co těhotná jí, pije a dýchá, se dostane krví přes placentu k jejímu děťátku. Všechny emoce, ať už pozitivní či negativní, stres i strach, prožívá s nastávající maminkou i její nenarozené dítě.

Zlozvyky v těhotenství | Foto: Shutterstock
Zlozvyky v těhotenství | Foto: Shutterstock

Mezi nejzávažnější rizikové faktory těhotenství patří:



  • alkohol
  • kouření
  • drogy
  • některé léky
  • infekční onemocnění (toxoplazmóza, zarděnky, syfilis, Cytomegalovirus, listerióza)
  • chemikálie
  • rentgenové záření
  • fyzikální vlivy

Čemu by se tedy měly těhotné ženy vyhýbat?

Vyhýbejte se aktivnímu i pasivnímu kouření, pití alkoholu (i tomu příležitostnému), požití syrového masa, jakým je např. tatarský biftek, výrobkům ze syrového mléka a také zrajícím a plesnivým sýrům (riziko listeriózy). Nejezte neomytou zeleninu a ovoce. Omezte pití kávy. Všechny léky a výživové doplňky berte jen na doporučení svého lékaře! Zákeřné může být také mazlení s kočkou (riziko přenosu toxoplazmózy), kontakt s chemikáliemi či jejich výpary, nebezpečné paprsky rentgenového záření či nadměrná fyzická zátěž.

Také některá přenosně nakažlivá infekční onemocnění v těhotenství můžou být vážným problémem pro zdravý vývoj embrya či plodu, proto se raději vyhýbejte kontaktu s infekčně nemocným člověkem. Například zdánlivě obyčejné plané neštovice, mohou poškodit vyvíjející se zrak ještě nenarozeného dítěte. V období viróz a chřipkových epidemií je téměř nemožné nesetkat se s chřipkovým virem, poněvadž nemůžete být v izolaci od ostatního světa, a proto dbejte na prevenci a s předstihem posilujte imunitu svého těla.



Rady na závěr

Dodržujte gynekologické prohlídky a dbejte rad vašeho lékaře, který zná vaši aktuální zdravotní stav. V těhotenství se vyvarujte tedy všem rizikovým faktorům, vyhledávejte zdravé a kvalitní potraviny s dostatkem vitamínů a minerálů a jezte co nejpestřejší stravu. Dostatečně pijte a vyhledávejte čerstvé ovoce, zeleninu a celozrnné výrobky. Dopřejte si činnosti, které vám dělají radost a potěšení a nezapomínejte na odpočinek a dostatek spánku.

Když budete v pohodě vy sama – vaše tělo i duše, prospívat bude i vaše nenarozené děťátko. Nezapomeňte naslouchat svému tělu! Vaše dítě v bříšku vám samo řekne, co potřebuje. Mnohé maminky poznaly, že poznají intuitivně, co mají dělat a čeho raději zanechat. Pokud máte chuť zajít na procházku či si raději jít lehnout, poslechněte své tělo, které je nyní vašim nejlepším rádcem.

Jak se Vám líbil článek?
Prosím čekejte ...